søndag den 18. marts 2012

Thai food

For noget tid siden lånte jeg et par kogebøger af en kollega, som er ligeså madglad som mig :) Én af bøgerne var "Mit Thaikøkken" af Hanne Holm, og jeg har fundet flere opskrifter i den, som jeg gerne vil prøve. Så det var oplagt på en lørdag som i går, hvor vi havde lidt mere tid i køkkenet. Valget faldt på stegte ris og thairuller - og vi var begge ret vilde med resultatet! Desuden var det hurtigere lavet end vi havde regnet med. Vi fulgte mere eller mindre opskrifterne, som kommer her: 


Stegte ris

300g kogte, kolde ris
100g kyllingekød i små strimler
2 fed hvidløg, finthakkede
1 spsk. frisk ingefær, finthakket
2 tsk. karry
1 tsk. sort chilipasta
1 stort løg, finthakket
1 gulerod, skåret i strimler
10 sukkerærter, skåret i strimler
50g rejer
2-3 spsk. fiskesauce
10 spsk. olie til stegning
1 thaiomelet i strimler (opskrift nedenunder)
Frisk koriander til pynt

Opvarm olien i en wok. Tilsæt hvidløg, ingefær, karry og chilipasta, og når krydderierne steger kraftigt (pas på at de ikke brænder på), tilsættes kylling og løg.

Bland de kolde ris i lidt efter lidt – de må ikke klumpe. Tilsæt evt. lidt mere olie og rør ofte i retten.

Kom gulerod, sukkerærter og rejer i til sidst og smag til med fiskesauce. Pynt med omelet i strimler og frisk koriander.

Thaiomelet

1 æg
2 spsk. piskefløde
1 tsk. fiskesauce
½ tsk. sambal oelek
1 tsk. korianderblade, hakkede
2-3 spsk. olie til stegning

Ægget piskes med fløde. Fiskesauce, sambal oelek og korianderblade tilsættes. Olien opvarmes på en lille pande, og æggemassen hældes op. Steges som en pandekage ved høj varme på begge sider.

Thairuller med svinekød

25g æggenudler
1 strimlet thaiomelet (se opskrift ovenover)
100g magert hakket svinekød
1 lille finthakket løg
100g finthakket hvidkål (jeg havde en rest spidskål, så det brugte jeg)
2 fed hvidløg, finthakkede
2 tsk. finthakket frisk ingefær
1-2 tsk. sambal oelek
2-3 sps. Fiskesauce
Forårsrulledej
Olie til stegning

Læg æggenudlerne i koldt vand i 20 minutter, lad dem dryppe af og skær dem fint. Lav omeletten og striml den fint. Svinekødet og grøntsagerne steges med krydderierne i lidt olie i en wok. Bland nudler og omelet i til sidst. Blandingen skal være ret tør og helt kold, før den kan bruges som fyld til rullerne (vores var nu ikke helt kold, og det gik fint alligevel). De optøede dejplader må ikke tørre ud. Pak dem evt. ind i et fugtigt viskestykke og tag dem frem én ad gangen.

Pladerne fyldes med lidt fyld og rulles. ”Lim” dem sammen med en blanding af Maizena og kold vand.

Steg rullerne i rigelig olie og lad dem dryppe af på køkkenrulle.  

2 kommentarer:

Anne sagde ...

Åhh jeg ELSKER thai mad... og det der ser godt nok bare fantastisk lækkert ud!!! Uhmm...

Anja sagde ...

Tak, søde Anne :D Jeg er også vild med thaimad - og dette smagte virkelig autentisk!