tirsdag den 23. august 2011

Tortilla Soup

Jeg har brugt en stor del af dagen på mit gamle studie (yes, nu er det gammelt ;)) Jeg har nemlig været med til at planlægge introduktionen for de nye elever (som jeg har gjort alle de andre år også) og lovede også at være til stede i introugerne. Det kan jo fint kombineres med jobsøgning. 
Aftensmaden skulle derfor ikke være for indviklet, og valget faldt på en tortillasuppe fra Jamie Olivers "Jamies Amerika". Jeg sad og bladrede i den i sidste uge (savnet til maden i USA, haha) og markerede flere opskrifter, som skal prøves af inden for den nærmeste fremtid. Denne suppe er super lækker, og jeg er sikker på, at den nok skal blive lavet et par gange til vinter :)
Jeg ændrede lidt i opskriften (noget med nogle frugter, som jeg ikke kunne få i de "rigtige" farver og tilsatte også lidt fløde). Så her er opskriften, som jeg lavede den: 


Tortillasuppe

Suppe
Olivenolie
1 pillet, grofthakket løg
2 pillede, knuste fed hvidløg
2 store skrællede, grofthakkede gulerødder
2 udkernede og grofthakkede grønne peberfrugter
1 udkernet og grofthakket gul peberfrugt
1 udkernet og grofthakket rød peberfrugt
2 store grofthakkede tomater
1 dåse (400g) flåede, hakkede tomater
2 laurbærblade
2 hønsebouillonterninger
Salt og peber
Et skvæt fløde

Tilbehør
1 moden avocado
1 usprøjtet limefrugt
1 frisk rød chili, skåret i tynde ringe
2 store håndfulde tortillachips
1 stor tsk. tørret salvie

Sæt en stor gryde over ved svag varme og hæld et skvæt olivenolie i. Svits løg, hvidløg, gulerødder og peberfrugter under jævnlig omrøring i 10-15 min., til grøntsagerne er bløde.

Tilsæt begge slags tomater og laurbærblade og smuldr bouillonterningerne i. Fyld den tomme konserves dåse med vand og hæld det i gryden. Bring vandet i kog, skru ned for blusset og lad det simre under jævnlig omrøring i ca. 20 min.

Forvarm ovnen til 180 grader. Flæk avocadoen og skær skrællen af. Fjern stenen og skær avocadoen i tern. Læg dem i en skål og riv limeskallen fint ud over dem. Pres også saften ud over avocadobidderne.

Fordel tortillachipsene jævnt i et ovnfast fad, stænk dem med olivenolie og drys tørret salvie over. Smæk fadet i ovnen i 3-4 min., til chipsene er gennemvarme. Imens tjekker du, om supper er, som du vil have den: Fortynd den evt. med lidt mere vand, hvis den er for kompakt, eller lad den koge mere ind uden låg, hvis den er for tynd. Jeg syntes, at min havde en god, men meget grov konsistens, så stavblendede suppen ganske lidt. Bare lige sådan vroom, vroom. Jeg tilsatte også et skvæt fløde i og smagte så til med salt og peber.

Øs suppen op og servér den sammen med de varme tortillachips, chiliringe og avocadobidder.  

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

WOW, hvor ser det godt ud!! Jeg har længe haft det på min liste, men har endnu ikke fået taget mig sammen. Dit billed gav mig et STORT skub i den rigtige retning :-D

KH
Birthe

Unknown sagde ...

Mums det ser godt ud! Det tror jeg vi skal prøve en dag.

http://missionidealvaegt.blogspot.com/

Anja sagde ...

Birthe: Hehe, det er godt, at vi kan skubbe hinanden lidt ;) Det var i hvert fald ret lækkert!

Elisabeth: Det kan kun anbefales - meget nem og ikke alt for usund ;)

Lotte sagde ...

Jeg skal så meget have tortillasuppe til aften! Mundvandet løber allerede. Mums :-)

Anne sagde ...

Altså Frk. B, nu gør du det igen.. Du lokker med lækker mad :) Nøj hvor ser det godt ud :)

Marian N. Larsen sagde ...

ikke dårligt! her har også været mexi-mad på menuen... en god omgang chili-kong-carne! Love it!

Anja sagde ...

Lotte: Haha, mon du fik lavet det? Godt smager det i hvert fald :)

Anne: Sorrryyy ;)Og tak!

Marian: Åh chili er altså også bare lækkert! Tror jeg snart, at vi skal have :P

Kathrine sagde ...

Det ser bare SÅ lækkert ud! Nu har jeg set alle dine USA indlæg igennem, opsumerer lige kommentarer her: lækkert mad, lækre køb, fantastiske stemningsbilleder. Wish it was me! :)

Anja sagde ...

Velkommen hjem, Trine! Haha, taaak! Og jeg har lidt mere spam liggende ;)