søndag den 15. december 2013

Vanilla

I går havde vi besøg af gode venner til julehygge - 17 voksne, 10 børn, 6 liter gløgg, 125 æbleskiver og en masse småkager og brændte mandler. Det var sådan cirka regnskabet. Folk kan komme forbi, når de lige passer dem, så vi var der ikke alle sammen på én gang ;)
Jeg serverede blandt andet disse vanillehorn, som jeg kan huske, at min søster bagte, da jeg var barn. Dem måtte jeg prøve at lave i år, og gårsdagens portion var allerede årets anden ;) De er ret nemme at lave og portionen er ikke kæmpe, så det er lige til at overskue. Jeg gider nemlig ikke at bage meget mere end 3-4 plader. 

Vanillehorn (ca. 3 plader)

250g mel
200g blødt smør
1 æggeblomme
100g mandelmel
80g flormelis
2 tsk. vanillesukker
1 knivspids salt

Flormelis og vanillesukker

Alle ingredienser blandes og æltes til en kugle, som stilles på køl et kort øjeblik. 
Rul dejen ud i stænger på størrelse med en lillefinger og skær dem så der er omkring 5cm lange. Form små horn, som sættes på en bageplade. 
Bages i ovnen ved 200 grader i cirka 8 minutter - hold godt øje med dem, de skal bare lige være lysebrune i bunden. 
De varme horn vendes i flormelis blandet med vanillesukker. 

Holdbarhed: Ikke længe nok ;)

Made these super easy vanilla horns yesterday - well I made them earlier this month as well, but they were already gone! 

Ingen kommentarer: